mandag den 12. august 2013

Slægtsforskning..

Jeg har været i gang med et større projekt. At forske i min slægt. Det er både sjovt og hyggeligt. 
Jeg har været i gang i 6 dage og er allerede nået 8 generationer tilbage, til nogle tipx5 oldeforældre på min farmors side! + en masse forgreninger ud. 
Ville dog ønske det var nemmere at læse de gamle slidte kragetæer i kirkebøgerne og folketællingerne. Det ville gør mit detektivarbejde noget nemmere ;)

Lidt pudsigt at min familie lige i den gren jeg er gået ud stammer fra Assens, når nu det var der vi holdte ferie i år. ;-)





4 kommentarer:

Sabrina sagde ...

Ih hvor hyggeligt, jeg er også igang med min slægtsforskning og er kommet rimelig langt op.. til omkring 1400 tallet.. men mit problem er at få oversat alt det gammels håndskrift :D
Hvordan får du det "oversat"? :D
Kh Sabrina

Freya sagde ...

Wauw hvor imponerende.. Jeg ved slet ikke hvordan jeg dog skulle komme så langt tilbage, uden at besøge statens arkiver fysisk ;) Og det er lettere problematisk når man bor i Sverige hehe.
Jeg fandt en gammeldanske ord til slægtsforskning online ordbog, den har hjulpet lidt. Ellers har jeg trænet mig frem til at se hvilket bogstav der er skrevet, og så sat det sammen til det mest tænkelige til sidst. Men det er virkelig slet ikke alle ord man kan hitte ud af. Det sværeste er når det er navne, for dem kan man ikke bare lige gætte sig til - de skal være korrekte for at informationen er 'gyldig'.

Louise sagde ...

Årh hvor fedt! - Jeg gad virkelig også godt! Og har fornylig bedt min farmor & mormor om at skrive op, så langt de kan. :) - Synes det kunne være vildt spændende :)
Skønt du allerede er kommet så langt. :) har du nogle gode fif? :)

Freya sagde ...

Jeg gad godt at mine bedste forældre stadig var i live så jeg kunne spørge dem. :) Jeg håber de finder en masse gode informationer til dig.

Gode fif.. Tjo.. Jeg kan da nævne hvilke 2 steder jeg har brugt mest og fået mest ud af :)

www.myheritage.dk
og
www.sa.dk (og så under arkivalieronline - hvor man finder kirkebøger, folketællinger osv.)

De vigtigeste informationer er næsten navne og sogn.
Gerne fødselsdage eller år også, men det er til at finde når bare man kigger bøgerne igennem.

Pøj pøj med det.. :)