torsdag den 14. februar 2013

Langtidshævede-lækre-hverdags-boller


Jeg er faldet pladask for disse skønherligheder.. De smager skønt, er grove i det, kan laves i mange varianter, (med ekstra fyld som fx. rødbede eller gulerod.) OG det bedste af det hele..... der er intet ælten, dejfyldte hænder, asen og masen..Jeg laver dejen om aftenen på mindre end 5 min. Ind i køleskabet og næste morgen kan bollerne bages. LOVE IT!!!

Jeg lovede en opskrift pr. mail til min dejlige moder, men den bliver lige smidt her i stedet ;o)
Opskriften er fra sundhedsstyrelsens publikation: 'Mad til spædbørn og småbørn - fra skemad til familiemad' (Mad-biblen for familien med små børn!! Den er virkelig blevet brugt meget herhjemme). 


Dag 1:
15 g gær
3 ½ dl koldt vand
1 tsk. salt
1 strøget spsk. sukker
1 spsk. olie eller blødt smør eller plantemargarine
100 g grahamsmel eller havregryn (Jeg laver normalt 50/50)
ca. 350 - 400 g hvedemel

1. Rør gæren ud i det kolde vand.
2. Tilsæt resten af ingredienserne.
3. Rør dejen med en røreske, til den er ensartet og hænger
sammen i en stor klump. Dejen skal ikke æltes med hænderne.
4. Dæk skålen til med husholdningsfilm, og stil den i køleskab
til næste dag.

Dag 2
1. Tænd ovnen på 200 grader.
2. Læg bagepapir på en bageplade.
3. Form 12 - 14 boller med 2 spiseskeer, ved at tage dej op
svarende til en bolle på den ene spiseske og skubbe
dejen ned på bagepapiret med den anden.
4. Lad bollerne efterhæve ca. 10 min.
5. Pensl bollerne med mælk og bag dem i ca. 20 - 25 min.
til de er gyldne.
6. Stil de nybagte boller til afkøling på en bagerist.
De er velegnede til frysning.



Ingen kommentarer: