lørdag den 18. august 2012

Grydebrød

 Jeg brugte denne opskrift fundet i bageliv.

- 2g gær
- 800g mel (600g hvedemel, 200g fuldkorn/rug)
- 16g salt
- 7 dl. vand

Dag 1:
- Smuldr gæren i melet, indtil der ingen klumper er. Tilsæt salt.
- Tilsæt vandet og rør med hånd/spatel til ensartet dej. Stil dejen til hævning på bordet i minimum 12 timer. 'Stræk' dejen 2-4 gange i løbet af hævningen.

Dag 2:
- Varm ovn og gryde op til maksimum temperatur (250 grader).
- Bred et viskestykke ud på bordet, drys det gavmildt med fuldkornsmel. Vend dejen ud på viskestykket. Fold viskestykket omkring dejen. Lad den hæve ca. 1 time, mens ovn og gryde bliver godt gennemvarme.
- Tag gryden ud af ovnen (husk grydelapper!!). Dæk bunden i gryden med havregryn (det forhindrer at dejen brænder fast). Løft dejen - hurtigt - over i gryden. Læg låg på.
- Bag brødet i 30 min. med låg. Fjern låget, og bag det 20 min. uden låg.
- Tag brødet ud af gryden og lad det køle af.

 Velbekomme :-)


1 kommentar:

emilie sagde ...

Lækkert brød!!!

og jeg tagger dig i en blog leg der kører ..
Jeg håber du vil være med, regler og forløb kan du finde noget om her http://mormille.blogspot.dk/2012/08/en-blogger-leg.html